2011. augusztus 4., csütörtök

Az üzleti kapcsolatok 4 haszna - az eladáson kívül

Az a tapasztalatom, hogy amikor üzleti kapcsolatokról beszélünk a cégvezetők zöme csak azt nézi, hogy ki az, aki vásárolni fog tőle, lehetőleg azonnal. A többi "érdeklődővel", akivel esetleg csak hónapok múltával (vagy még később) jöhetne létre megállapodás, már alig foglalkozik.
Miért? Mert nem kézzelfogható azonnal a siker.
Persze, tudom, hogy nagyon sokan likviditási gondokkal küzdenek, tehát azonnal kell a bevétel. De valahogy úgy érzem, ebben az esetben is igaz a közmondás: "a türelem rózsát terem". Akármennyire is szeretnénk, képtelenség mindig egy telefon, egy email, egy találkozás után azonnal üzletet kötni.

Ezt elviekben mindenki tudja, csak valahogy a valóságban mégis másképp viselkedünk.
Az üzleti kapcsolatok nem attól értékesek, hogy feltétlenül azonnal eredményt hoznak, hanem attól, hogy hosszú távon stabillá, kiszámíthatóvá teszi egy cég fejlődését, hiszen a kapcsolatok újabb és újabb piaci lehetőségeket, együttműködéseket hordoznak. Ahhoz, hogy fél év, egy év, két év múlva is működjön a cégünk, már most kell "vetni", építkezni, folyamatosan új kapcsolatokkal, érdeklődőkkel gazdagodni, hogy az elvetett mag szép lassan szárba szökkenjen, majd gyümölcsöt teremjen.

4 példát mondok most arra, hogyan lehet még profitálni az üzleti kapcsolatokból az eladáson kívül.
  1. Ajánlásokat kapsz. A tavaly veszprémi találkozón megismerkedett egymással egy könyvelő és egy bútorgyártó cég (aki leginkább szállodáknak készített bútorokat, berendezéseket). A könyvelő nem akart bútort venni, a gyártónak pedig nem volt szüksége könyvelőre. Látszólag fölösleges volt a tárgyalásuk. Viszont, ahogy jobban megismerték egymást, kiderült, hogy a könyvelő korábban idegenforgalmi főiskolát végzett és jó néhány ismerőse volt, aki különféle szállóknál, panzióknál dolgozott vezető beosztásban. Felragyogott a bútorgyártó szeme, amikor rögtön kapott 5-6 olyan nevet, akivel felvehette a kapcsolatot. Sőt, az egyiket máris felhívta a könyvelő, és a következő hétre megbeszélt a gyártónak egy találkozót ezzel az ismerőssel. Közben a bútorgyártónak is eszébe jutott, hogy az egyik vevője éppen könyvelőt szeretne váltani.
  2. Együttműködésekből üzlethez jutsz. Nemrégiben hallottam az egyik klubtagunktól, hogy egy vállalatirányítási cég összefogott egy pályázatíró szakemberrel. A vállalatirányítási cég így bővítette szolgáltatását, hiszen fel tudja ajánlani a lehetséges vevőknek, hogy pályázati úton meg is szerzi a fejlesztéshez szükséges támogatást. Tehát, a vállalatirányítási cég növelte saját versenyképességét. A pályázatíró pedig a vállalatirányítási cégen keresztül új megrendelésekhez jut.
  3. Kiegészítheted tevékenységedet más cég termékével, szolgáltatásával. Két tanácsadó klubtag számolt be arról, hogy a felnőttképzésben új projektet indítottak közösen úgy, hogy mindketten viszik azt a területet, amihez értenek. Saját bevallásuk szerint, csak így piacképes ez a projekt. Egyedül nem tudták volna megvalósítani.
  4. Új ügyfelekkel gazdagodsz keresztmarketinggel. Két fémipari gyártó cég készített közösen egy olyan prospektust, amely mindkettejük termékeit olyan módon mutatja be, hogy a lehetséges vevőnek sokkal előnyösebb, gazdaságosabb, ha egyben mindegyiket megvásárolja. Természetesen, a prospektust mindkét cég a saját partnerkörében terjeszti, így gyakorlatilag egymást is reklámozzák.
Ugye, hogy az üzleti kapcsolatépítés nem csak az eladásról szól!

Javaslom, hogy ne csak a pillanatnyi bevétel határozza meg az üzleti kapcsolataid minőségét!

2 megjegyzés:

  1. Nagyon jó példák, köszönöm. Elmesélnék egy ellenpéldát: Olasz nyelviskolaként kapcsolatot kerestem egy olasz utazási irodával. Személyesen mentem oda, bemutatkoztam. Azonnal csalódott lett, hogy nem vevő jött. Mielőtt elmondhattam volna a kölcsönös előnyöket nyújtó együttműködési ötleteimet, durván közölte, hogy őt ez nem érdekli. Azonnal otthagytam dühösen és sértődötten. Az ilyennek hiába magyarázunk. Pollmann Teréz

    VálaszTörlés
  2. Kedves Teréz!
    Bizony - ahogyan az elején is írtam - sok ilyennel lehet találkozni. A héten magam is találkoztam igen meglepő esettel. Arra biztatom Önt, ne adja fel! Az ötlete szerintem nagyon jó. Keresse azokat a lehetséges partnereket, akik nyitottak és fogékonyak az együttműködésre. Akik nem ilyenek, azok miatt nem érdemes bánkódni. Elég sok utazási iroda van. Figyeljen oda a kommunikációjára, hogyan keresi meg a partnert: kérjen időpontot, kezdje azzal, hogy a partnernek milyen haszna származik az együttműködésből. Tehát a figyelmet, az érdeklődést kell felkelteni első körben.
    Higgye el, ha kitartó, előbb-utóbb találni fog megfelelő partnert.

    VálaszTörlés