A multiellenesség nem globális, hanem magyar betegség, a kkv-k gyengesége ugyancsak nem általános, szintén magyar sajátosság – mondta el Hegedűs Zoltán Világgazdaság Patrióta gazdaságpolitika konferenciasorozata keretében zajló tanácskozáson.
Hegedűs Zoltán tanácsadó határozottan azt állította előadásában, hogy a kisvállalkozók sokat – például céltudatosságot, pozitív hozzáállást, fegyelmezettséget, nyitottságot – tudnak tanulni a multiktól. Szerinte „nagyon nagy baj van Magyarországon”, mert rendkívül elrontottuk a duális gazdaságot.
A szomszédos Ausztriában vagy Lengyelországban nincs multiellenesség. A lengyelek kezdettől fogva jobban csinálják a patrióta gazdaságpolitikát, az ottani vállalkozások sokkal nyitottabbak, igen exportorientáltak és saját versenyképességük erősítésével elérik, hogy a multinak eszébe sem jut Lengyelországba menni.
A multi körökben is tapasztalatokat szerzett előadó beszámolt arról, hogy ha egy üzleti ajánlatával keresi meg az érintetteket, akkor a multik 80, a kkv-k 20 és a területi kamarák 0 százaléka reagál a megkeresésre Magyarországon.
Akár igaza van a tanácsadónak, akár nem, egy biztos: valóban szükség van igazi nyitottságra és összefogásra, ezek nélkül csak vergődni lehet. Könnyű bűnbakot keresni, és szidni mindig valakit azért, hogy miért nem megy elég jól a vállalkozásunk, az ország. Persze, az elmúlt húsz évben a kormányzatok sokkal többet tehettek volna a kkv-kért. De ha ezen kesergünk, nem fog történni semmi.
Véleményem szerint, ha mindig másra várunk, pl. a kormány, vagy az Unio kedvező szabályozásaira, forrásaira, és azt gondoljuk, hogy a politikusok döntései kirángatnak a mocsárból, tévedünk.
Azt nézzük meg inkább, most én mit tehetek azért, hogy jobb legyen?
Hogy rátalálj arra az útra, amely hozzásegít, hogy egyről a kettőre juss, adok néhány szempontot:
Lássuk:
- Mennyire vagy nyitott arra, hogy a megváltozott piaci körülményekhez alkalmazkodj: ami nem megy azt nem erőltetni, hanem új lehetőségeket keresni?
- Mennyire vagy hajlandó termék/szolgáltatás fejlesztésen gondolkodni, hogy versenyképesebb legyél?
Lehet, hogy a 3 éve meglévő termék/szolgáltatásstruktúrád elavult, csak nem vetted eddig észre. Ez lehet a magyarázata, miért csökken a vevőid száma. - Mennyire vagy nyitott a valódi, nyer-nyer alapú együttműködésekre?
Tehát, nem a másik kihasználásáról van szó, hogy ő segítse az én üzletemet, hanem olyan együttműködésről, ahol közösen képesek vagytok nagyobb, közös értéket előállítani. - Mennyire vagy nyitott arra, hogy elkezdj tudatosan új, lehetséges üzleti kapcsolatokat keresni, s ezáltal megadni az esélyt az új piaci lehetőségeknek?
Bizonyára, sokaknak van fájdalmas tapasztalatuk az új üzleti kapcsolatokról (pl. átverés, stb.), de a nehézségek láttán sem szabad begubózni. Kezdj el módszeresen bizalmat építeni, hidd el megéri! - Mennyire vagy hajlandó tanulni másoktól stratégiát, szemléletmódot, szakmai ismereteket (marketing, cégvezetés, értékesítés, pénzügy, stb.)?
Ha ilyen szemléletű, törekvő cégek összefognak, biztos, hogy erősebbek lesznek, mint bármelyik multi.
Egy-egy esőcsepp önmagában jelentéktelen, szinte észrevehetetlen, ha lehull a földre, vagy ha fejedre pottyan. Amikor azonban összefognak, mindent elsöprő özönvizet képesek létrehozni.
Ha úgy érzed, hogy lenne ötleted együttműködésre másokkal, vagy keresel partnereket konkrét projektjeidhez, vagy segítségre volna szükséged bizonyos kérdésekben, írd meg bátran, akár itt a blogban!
Tisztelt Uram!
VálaszTörlésNem átlagos együttműködést keresek, megváltozott munkaképességű embereknek keresek egyszerű betanított munka lehetőséget: pl: címkézés, összecsomagolás, összeszerelés, szétbontás stb.
A lényeg: a cég telephelyén kell végezni.
Várom visszajelzését:
e-mail cím:
ria9@citromail.hu