2009. június 19., péntek

Mit tegyek, hogy nagyobb bizalommal legyenek irántam potenciális partnereim?

Az elmúlt hónapokban a különféle rendezvényeinken olyan tapasztalatokra tettem szert, amelyek egyértelműen bebizonyították számomra: életbevágó, hogy a cégek bizalmat tudjanak építeni, illetve növelni tudják a bizalmat maguk iránt.
(Ebben az évben eddig három Üzleti Randit szerveztünk az ország különböző pontjain, és kettő VÜREX-et, Virtuális Üzleti Randi & Expo-t tartottunk, összesen kb. 150 cég részvételével, amelyeknek nagyon érdekes tanulságai voltak).

Engedje meg tehát, hogy néhány "apróságot" megosszak Önnel. Úgy gondolom, érdemes elgondolkodni rajtuk.


Az üzlethez bizalom kell. A lehetséges vevő pedig csak akkor fog vásárolni, ha valami miatt bizalmat szavaz nekem. A bizalomépítés első lépése pedig a megfelelő kommunikáció. Bevallom őszintén, a kommunikációs hiányosságok néha érződnek a saját "rendezvényünkön", pl. a VÜREX-en résztvevő cégeknél is.

Milyen kommunikációs hiányosságokra gondolok?
1. nem vagy alig kommunikálunk
Sokan, egyáltalán vagy alig küldenek magukról üzenetet. Azt mondják:

"Fent vagyunk az interneten néhány adatbázisban, meg van honlapunk is (attól függ milyen?), aki akar megtalál. Meg hát nincs rá idő, ember. Most válság van, pénzünk sincs. Nem tudjuk, hogy is kellene csinálni, mit is mondjunk magunkról".

Akármilyen kifogást is hozunk, egy biztos: ha a célpiacunk nem tudja, hogy vagyunk, és ha vagyunk, mit is tudunk, mire vagyunk képesek, milyen hasznot hoznak termékeink azoknak, akik megveszik - akkor nehezen fog fellendülni az üzletünk.

A kommunikáció az első lépés afelé, hogy elnyerhessük mások bizalmát. Gondoljunk csak a magánéletünkre: ha keveset tudok valakivel találkozni, beszélgetni (még levelet sem váltunk) - tehát alig van köztünk kommunikáció, akkor valószínű, hogy komoly barátság sem alakulhat ki köztünk. Ugyanígy működik az üzleti életben is.
Javaslom: Készítsen magának egy rövid tervet most nyáron, hogy az őszi hónapokban, milyen módon, milyen formában, milyen időközönként, milyen csatornákon fog (és főleg milyen) üzentet küldenie a lehetséges célpiacához.

2. aki viszont kommunikál, gyakran nem jól teszi. Milyen hibák lehetnek?
- Egyoldalúan kommunikálunk, csak magunkról beszélünk, főleg személyes találkozásokkor igaz ez. A másik fél azt érzi, nem figyelnek rá, ő csak addig fontos, amíg hajlandó vásárolni. Bizonyára, akadnak, akik átéltek már ilyen szituációt. A megoldás: kérdezzünk, érdeklődjünk. Mi az, ami a másik embert foglalkoztatja? Érezze, hogy segíteni akarok neki, nem rátukmálni valamit. Az őszinte érdeklődés nagy mértékben szolgálja bizalomépítést.
- A másik hiba: ha már kommunikálok interneten, emailben, nyomtatott formában (pl. írok egy cégbemutató cikket, szöveget), akkor ne általános frázisokat, semmitmondó kifejezéseket használjak, hanem lényegretörően a termékeim, szolgáltatásaim értékét, előnyeit, hasznát hangsúlyozzam, ami megkülönböztethet a konkurenciától. Véleményem szerint a cégek legalább 80%-a nem a potenciális ügyfelei fejével gondolkodik a kommunikációjában, hanem csak a saját mondandóját erőlteti.
Hogy értse, miről beszélek: az egyik virtuális üzleti randinkon az egyik cég bemutatkozójában ezt lehetett olvasni:

Kérdés: Milyen előnyei vannak termékeinek, szolgáltatásainak? Mitől jobbak, mint a konkurensnél, esetleg mitől egyediek? Válasz: Minőség, alacsony ár.

Na bumm! Ez aztán a válasz! Önnek felkeltette a figyelmét? Ugye nem!

És egy ilyen találkozó után morog magában az illető, hogy ez sem ért semmit. Persze a találkozót, vagy az adott médiumot, meg a gazdasági válságot hibáztatja a kudarcokért.

Ha lehet, ne használja ezeket a kifejezéseket (továbbá: rugalmasság, gyorsaság, megbízhatóság, stb). Ezek így már nem sokat mondanak egy cégről. Ha az Ön cége kifejezetten rugalmas, akkor azt írja le, hogy ez miben nyilvánul meg, mondjon rá egy példát, stb. Az a lényeg, hogy az olvasó rögtön értse, miről is van szó. Sajnos, ezt a vevőbarát megközelítést a cégek többsége nem használja. Itt az idő, hogy Ön viszont elkezdje. Meglátja, észre fogják venni!

Persze, nagy a teher a vállalkozókon, egy személyben csinálnak nagyon sok mindent, nincs pénz alkalmazottra, megfelelő marketingesre, stb. Mégis, muszáj vele foglalkozni, mert ez a bizalomépítés alapja.

A KÉP Klub ezeken a területeken is segítséget kíván nyújtani azoknak, akik itt az oldalon regiszrálnak a KÉP-Üzenetre.

Ahogyan ígértem a múlt heti Virtuális Üzleti Randinkon: felajánlottam, hogy akik igénylik, rövid bemutatkozásukat megjelentetem ezen az oldalon is, hátha valakinek segítségére lehetnek, illetve lehet tőlük kérdezni, hozzászólni is.
Az alábbi példa is mutatja, hogy VÜREX-en résztvevők közül mindössze ez a néhány cég volt, aki élt a plusz kommunikáció lehetőségével.

ÍME:
  • Goeser Róbert reptéri transzferekkel foglalkozik (győri telephellyel). Elsősorban olyan cégeket keres, akik munkatársaiknak repülnie kell, illetve gyakran fogadnak külföldi vendégeket, és szeretnének jelentős megtakarítást eszközölni ezen a területen, továbbá igénylik a rugalmasságot. www.aerobus.hu
  • Kurucz István acélszerkezet-gyártással foglalkozik. Olyan partnereket keres, akik kölcsönösen előnyös, kooperációs szerződéses kapcsolatokra hajlandóak. www.albatrossplastunion.com
  • Bartus Róbert fémipar területén tevékenykedik, alkatrészgyártás, röntgengép alkatrészekek gyártása, fémmegmunkálás, lakatosipari munkák egyaránt a tevékenységi körébe tartoznak. Olyan cégekkel keresik a kapcsolatot, akik keresnek szabad kapacitást, és új típusú munkakapcsolatra is nyitottak. www.bartustech.hu
  • Horváth Tamás olyan cégnél dolgozik, amelynek igen szerteágazó tevékenysége van: cégellátás, logisztika, generátorok, önindítók szervizelése, és építőipar. Minden partnerükkel jó kapcsolatra törekszik, és személyre szabott árajánlatokat készít, továbbá van ingyenes szolgáltatása is. www.bestoffice.hu
  • Mucsi Katalin az Akác-tanyán vendéglátással, szálláshely-szolgáltatással, céges- és magánrendezvények lebonyolításával foglalkozik. Olyan cégekkel keresi az együttműködést, akikkel hosszú távon együtt tud működni pl. marketing, a megújuló energia területén, illetve akikkel megoldást tud kialakítani szolgátatásaink fejlesztésére és bővítésére, illetve akik különféle rendezvények, termékbemutatók, tréningek, esküvők, stb. lebonyolításához keresnek családias helyszínt. www.akactanya.hu
  • Dobák Orsolya HR tanácsadással, tréningekkel, szervezetfejlesztéssel, vezetői tanácsadással, vezetőképzéssel foglalkozik. Pályázatíró cégekkel szakmai partnerként működne együtt. Szolgáltatásai értékesítéséért, tanfolyamok szervezéséért jutalékot fizetne, "Networking" kapcsolatok kiépítése tréningcégekkel. Közös termékek létrehozására is nyitottak szállodákkal, éttermekkel, rendezvényszervezőkkel, társkereső klubokkal, kis-, középes és nagyvállalatokkal. www.procreo.hu
  • Takács Anett kintlévőségkezeléssel, pénzbehajtással és Pozitív Céglista létrehozásával foglalkozik. Csatlakozó tagokat keres az Elismert Cégek Közösségébe (ingyenes), illetve olyan vállalkozásokat, ahol gondot jelent a kintlévőség kezelése, megelőzése. www.elismert.hu
KÉRDÉS: szívesen részt venne-e Ön egy rövid, mindössze néhány alkalomból álló, interaktív, illetve személyesen is igénybe vehető kommunikációs tréningen, tanfolyamon, ahol az alapokról, és sok érdekes kommunikációs ötletről, eszközről esne szó?

Ha igen, kérem itt írja meg, milyen konkrét témák érdekelnék?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése