2011. május 19., csütörtök

Ismét egy gyöngyszem: aki az összefogásban megtalálta a kiutat

Ágai Tamás
(forrás: tommarket.hu)
Ágai Tamással, a kisboltokat láncba szervező Tom Market franchise hálózat alapító-ügyvezetőjével készített interjút az Élelmiszer.hu. Ismét hallani egy olyan vállalkozóról, aki nem várta ki, hogy cégét elsodorják a válság hullámai. Helyette önmaga és kisboltos társai számára az összefogásban kereste a kiutat.
Meg lehet figyelni, hogy egyre több az olyan sikertörténet az üzleti életben, amely az együttműködésekre, az összefogásra épül.

Nézzük akkor, mit tanulhatunk Ágai Tamástól! Idézem az Élelmiszer.hu cikkét:

Párom korábban az élelmiszer-kereskedelemben dolgozott, és 1996-ban elhatároztuk, nyitunk egy boltot, hogy a saját üzletében dolgozzon. Hamarosan megláttuk az élelmiszerben rejlő további lehetőségeket, sorban nyitottuk az üzleteket, nemsokára már négy bolttal dolgoztunk, nagyon szép profittal. Az üzletek egészen 2004-2005-ig prosperáltak, amikor egyszerre minden fronton megtorpant a kereskedelem, és már nem tudtuk az árbevételt olyan ütemben növelni, ahogy a költségeink emelkedtek.
Eközben jöttek az információk, hogy a különböző kiskereskedelmi láncok jelentős kedvezményeket kaptak az önkormányzatoktól, és olyan lehetőségek nyíltak számukra, amilyenek a kisboltosok számára nem voltak adottak. Ugyanakkor az árversenyben is alulmaradtunk, mivel nem tudtunk olyan volumeneket rendelni, hogy számottevő mennyiségi kedvezményt kapjunk. Ebben a helyzetben, ilyen lehetőségek mellett egyre szűkült számunkra a piac.
Ekkor rádöbbentünk, hogyha nem teszünk valamit, meg vannak számlálva a napjaink. Eldöntöttem, annak érdekében, hogy a kisboltok túléljék ezt a viszontagságos időszakot, valamilyen összefogást, hálózatot szervezek a kisboltok számára, mivel ilyen lehetőség korábban nem létezett. (...) Erre a legalkalmasabbnak a franchise bizonyult.
Ennek jegyében kidolgoztuk a működési technológiát, amelynek minden egyes lépését egy éven át a saját üzleteinkben teszteltük, a színvilágtól a bútorokon át egészen a munkaruházatig. Minden egyes lépésünkről kikértük vásárlóink véleményét, és csak a pozitívnak ítélt dolgokat tartottuk meg. Így alakult ki az a működési technológia, amely azután valóban forgalomnövelőnek bizonyult a saját boltjainknál – amelyek egyébként jelenleg is a rendszer mintaboltjaiként működnek. A tesztidőszakban 35-40%-os volt a növekedés, miután előtte évekig stagnált boltjainkban a forgalom.
2008-ban nyílt meg Pécsen az első franchise üzemeltetésű egységünk, amely rögtön igazolta a saját üzleteinkben rögzített teszteredményeket .
Nagyon tetszik az, hogy Ágai Tamás mennyire ismeri a vásárlóit, a piacát, és mennyire a vevők igénye szerint alakítja vállalkozása kínálatát:
Alapvetően a vásárló nem várja a el egy kisbolttól, hogy egy multilánc árain értékesítsen. Sokkal inkább igényli a személyes kontaktust, hogy „személyére legyen szabva” az üzlet, például megkérdezze az eladó, hogy van a törzsvásárló kismacskája. Ehhez természetesen olyan árképzésnek és szortimentnek kell kapcsolódnia, ami miatt érdemes betérni a boltba. Az említett két tényezőnek összhangban kell lennie, de azt gondolom, hogy a személyes hozzáállás, a kontaktus fontosabb, mint a választék vagy az árak.
Az ötlet tehát megszületett, milyen lépések következtek ezután?
Ami még nagyon fontos, és nagyon, nagyon sok vállalkozás tanulhat tőle, aki hosszú távon élni akar:
nem csak eladni akar, és látszik, mennyire fontos számára, hogy elnyerje a vásárlói bizalmát.
A franchise rendszer részeként rendszeresen folytatunk társadalmi tevékenységet. Ez részben pr-elem, de annál jóval több. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy milyen a cégcsoportunk társadalmi megítélése.  Személyesen is nagyon nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy működési környezetünkben komoly vállalásaink legyenek, ez is egy módja annak, hogy viszonozzuk vásárlóink bizalmát.

2 megjegyzés:

  1. Pécs városa büszke lehet Ágai Tamásra. Kitartásával és rátermettségével példaként szolgálhat a hányattatott sorsú magyar vállalkozók számára.

    VálaszTörlés
  2. Sok ilyen elszánt, kitartó, tettre kész fiatalra lenne szükség, aki mer vállalkozni, kockázatot vállalni, bízik a munkatársakban, de legfőképpen önmagában, hogy mindez SIKERÜLNI fog! A szaporodó TOM MARKET üzletek Őt igazolják! Munkájához további sok sikert, kitartást, megbízható munkatársakat, elsősorban jó egészséget, hogy az újabb célkitűzéseket sikeresen tudja megvalósítani!

    VálaszTörlés